Kognitivně behaviorální psychoterapie
03.02.2018 - Kognitivně behaviorální psychoterapie - popis psychoterapeutického směru

Kognitivně behaviorální terapie je psychoterapeutický směr, který se od svého vzniku stále dynamicky rozvíjí a proměňuje. Je to integrativní a pragmatický terapeutický směr, integruje v praxi prokázané poznatky mnoha dalších psychoterapeutických směrů (psychodynamické směry, gestaltterapie, systemická terapie a další). Kognitivně-behaviorální terapie se v posledních dekádách stala jednou z vedoucích forem psychoterapie v západních zemích.
Jak název napovídá, původně integrovala behaviorální terapii s kognitivní terapií. Behaviorální terapie se zaměřuje na sledování a změnu zjevného chování. Pomocí následků chování během terapie dochází ke korekci problémového chování a nácviku žádoucího chování. V průběhu terapie se tak klient postupně učí, jak změnit své chování, aby vedlo k žádoucím výsledkům. Kognitivní terapie se zaměřuje na kognitivní procesy (zejména myšlení, pozornost, paměť). Cílem kognitivní terapie tak je změnit myšlení klienta tak, aby opustil nefunkční iracionální přesvědčení a nahradil je myšlením racionálním, efektivním a pro něj prospěšným.
Kognitivně behaviorální terapeuti vždy přizpůsobují terapii individuálním potřebám konkrétního klienta. Terapie je zaměřená na konkrétní problém klienta dle společné domluvy a zaměřuje se na klientem určený cíl. Ten se samozřejmě v průběhu terapie může měnit, a to vždy na základě společné domluvy. Kognitivně behaviorální terapie předpokládá aktivní přístup klienta, tzn. očekává otevřené sdělování, ale také aktivní přístup i mezi jednotlivými sezeními – záznamy dohodnutých fenoménů, experimenty, apod. Konečným cílem kognitivně behaviorální terapie je samostatnost klienta. Proces terapie tedy postupuje od analýzy problémů, porozumění důležitým mechanismům, osvojení nových způsobů řešení až k samostatnosti. Klient v terapii získává postupně určité dovednosti – učí se všímat si svých myšlenek, emocí, tělesných fenoménů, učí se je zvládat, adekvátně zpracovávat a zvyšuje tak svoje kompetence, které mu umožní do budoucna problémy v životě samostatně zvládat úspěšněji. Kognitivně behaviorální terapie představuje vědeckou metodu, která byla mnohokrát ověřena nespočtem studií po celém světě.
Doporučení literatura
Petr Možný, Ján Praško, Miloš Šlepecký, Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch, Triton, 2007
Roman Pešek, Ján Praško, Petr Štípek, Kognitivně-behaviorální terapie v praxi: Pro terapeuty, studenty a poučené laiky, Portál, 2013
Albert Ellis, Catherine MacLaren, Racionálně emoční behaviorální terapie, Portál, 2005
Autor: Mgr. Ing. Irena Košíčková